In oktober veranderde Facebook haar naam in Meta. Daarbij gaat het overigens niet om het sociale platform Facebook zelf, maar over de naam van het moederbedrijf achter de diensten van Facebook, Instragram en Oculus. De verandering van naam was nodig om een duidelijke koers neer te zetten voor het bedrijf; het ontwikkelen van een Metaverse.

Wat is de Metaverse

Wat is nu de Metaverse? Is het een vijfde dimensie, een nieuw internet, of een nieuw sociale media platform? 

De Metaverse is een allesomvattende omgeving die de online- en offlinewereld combineert. Het is een verzameling van virtuele ruimtes waarin je met andere mensen samen kunt zijn, ook als ze zich niet op dezelfde fysieke locatie bevinden. Veel experts beschouwen de Metaverse als een 3D-model van internet. Kortom, een plek parallel aan de fysieke wereld, waar je je digitale leven doorbrengt. Door de 3D beelden lijken ze in dezelfde ruimte te zitten of rond te lopen. Ook kun je een festival ‘bezoeken’ terwijl je thuis op de bank hangt. In de marketingindustrie is het al een op komend fenomeen. Zo opende H&M al hun eerste Metaverse store en recentelijk lanceerde Heineken een Metaverse brouwerij om onder andere hun nieuwe bier Silver te promoten.

De Metaverse werelden bestonden eigenlijk al: denk aan het spel World of Warcraft, en in de Sci-fi film Surrogates (trailer) leeft men in een Metaverse-achtige wereld.

Welke implicaties heeft de Metaverse voor het learning en development vakgebied. 

Zoals gezegd worden er in de game-industrie en op het gebied van marketing al de eerste stappen gezet met het gebruik van de Metaverse voor verschillende doelgroepen.

Is de Metaverse een ontwikkeling die nog in de kinderschoenen staat en nog geen invloed heeft op leren van medewerkers en/of studenten? Of is het een ontwikkeling waar al naar de toepassingsmogelijkheden gekeken moet worden vanuit het vakgebied? De afgelopen jaren hebben VR en AR al verschillende toepassingen laten zien op het gebeid van leren en ontwikkelen. Het online- en thuisonderwijs heeft door Covid de afgelopen twee jaar een noodzakelijke vlucht genomen. Maar dat de docenten de oude routines van lesgeven en elkaar ontmoeten snel terug lijken te komen nu de pandemie voor een groot deel achter ons ligt. Voor studenten is het nog erg wennen om weer naar de onderwijsinstelling te gaan, studenten zijn redelijk gewend aan het online volgen van onderwijs. Al ervaart men het toch als erg eenzaam. Het is dus maar de vraag of het voor het onderwijs is of voor de sociale invulling van je dag ligt.  

Accenture heeft echter in samenwerking met Microsoft Teams al een Immersive omgeving ontwikkeld met verschillende overlegmethoden. In de virtuele ruimte kan je rond bewegen en in kleine groepjes overleggen. Tevens kan je in groepjes werken op een whiteboard met post-its.

Zoals in het bedrijfsleven bepaalde overlegvormen mogelijk zijn, zouden er dan ook verschillende onderwijsvormen mogelijk zijn, hierin wordt al deels voorzien door Miro en Mural. Of Bouwen we bijvoorbeeld een leslokaal of practicumruime na? Maar volgens mij is de Metaverse verder en kom je in een parallellen wereld waarbij je online een training of cursus kan volgen van die bekende TED spreker aan de andere kant van de wereld. En wanneer je een training hebt gevolgd wordt je certificaat uitgereikt in een NFT die je toevoegt aan je persoonlijke wallet.

Ik denk op het gebied van learning design dat de Metaverse een interessante verandering kan gaan brengen. Maar zoals bij veel ontwikkelingen zal learning and development niet direct voorop lopen met de toepassing.

No responses yet

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Recente berichten

Recente reacties

Geen reacties om te tonen.